wybieramy wodę

Pij wodę!!! Ale jaką wodę mam pić?

Jaka wodę mam pić? Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Sportowiec wyczynowy potrzebuje wody wysokomineralizowanej, amator biegacz średniomineralizowanej a kobiety w ciąży powinny unikać kranówki. Problem wody jest jednak dużo dużo bardziej złożony.

Podstawa – każdy powinien pić conajmniej 1,5l wody a i z tym miewamy problem. Woda to po prostu woda? To o co chodzi? Jest woda źródlana, mineralna i stołowa. No i jeszcze kranówka.

Poniżej przedstawiam trochę teoretycznego bełkotu, który jednak obrazuje nam co nieco na temat różnic.

Minister Zdrowia w swoim rozporządzeniu z 29 kwietnia 2004 roku w sprawie naturalnych wód mineralnych, naturalnych wód źródlanych i wód stołowych pisze tak:

Woda stołowa to woda otrzymana po dodaniu do wody źródlanej, naturalnej wody mineralnej lub soli mineralnych, zawierających jeden lub więcej składników mających znaczenie fizjologiczne, jak: sód, magnez, wapń, chlorki, siarczany, wodorowęglany;

Naturalna woda źródlana to woda pochodząca z udokumentowanych zasobów podziemnych (…), pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, nieróżniąca się właściwościami i składem mineralnym od wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, określonej w przepisach o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę;

Naturalna woda mineralna to woda pochodząca z udokumentowanych zasobów wód podziemnych (…), pierwotnie czysta pod względem chemicznym i mikrobiologicznym, charakteryzująca się stabilnym składem mineralnym oraz właściwościami mającymi znaczenie fizjologiczne, powodującymi korzystne oddziaływanie na zdrowie ludzi;

Co z tego wynika? Woda mineralna może, ale wcale nie musi zawierać wysoką zawartość minerałów. O jakości i zawartości minerałów świadczy opis na etykiecie. Suma minerałów poniżej 300mg/l pokazuje raczej mizerne zasilenie wody minerałami.

Oto skrajności: Staropolanka ma sumarycznie 2120mg/l a z drugiej strony mamy wodę Żywiec Zdrój z kiepściutką ilością 230mg/l.

Ale czy to znaczy, że Żywca nie powinno się pić? Niezupełnie.

Jeśli nie jesteś sportowcem wyczynowym (6 treningów w tygodniu po ok 3 godziny) lub nie pracujesz na budowie w 30’C, wystarczy Tobie woda średniomineralizowana lub niskomineralizowana lub źródlana czy kranówka.

Dostarczanie zbyt dużej ilości minerałów również może być niepożądana. Dlatego też warto różnicować sobie wybór wody podczas robienia zakupów.

Jeśli masz dzień upalny i pracujesz lub conajmniej 2 godziny uprawiasz sport na zewnątrz, sięgasz po wodę wysokomineralizowaną.

Aby nie było tak prosto, warto zwrócić uwagę jakich Tobie brakuje składników mineralnych. Może okazać się, że dla Ciebie idealna będzie Muszynianka ze względu na wysoką zawartość Wapnia a dla Twojego sąsiada z którym trenujesz lepsza będzie Kropla Beskidu, ponieważ ma zbyt wysoką ilość składników mineralnych w organizmie.

PODSTAWA – ROBISZ BADANIA KRWI, SPRAWDZASZ CZEGO CI BRAKUJE I UZUPEŁNIASZ. Pamiętaj jednak, że dostarczanie a przyswajanie to nie to samo. i należy kontrolować się na bieżąco.

PAMIETAJMY, ŻE ŻADNA WODA MINERALNA NIE ZASTĄPI ZDROWYCH ZBILANSOWANYCH POSIŁKÓW I DAJE WYŁĄCZNIE UZUPEŁNIENIE DIETY.

Jaka woda ile czego posiada? Ot fajna tabeleczka ze źródła: Test wód mineralnych i źródlanych. Pro-Test: nr 2(116), grudzień 2011

woda i jej składniki mineralne
składniki mineralne w wodach

WODY MINERALNE W SCHORZENIACH

I prawie wszystko jasne. Oczywiście każde schorzenie będzie wymagało picia innej wody mineralnej.

  • INTENSYWNE POCENIE SIĘ – upały i ciężka praca fizyczna – szukaj wody z uzupełnienie sodu i chloru: Piwniczanka, Staropolanka, Muszynianka. Albo: do kranówki, Żywca Zdrój, wsyp szczyptę soli i dogryź owocem typu arbuz, gruszka.
  • CHORY UKŁAD KRĄŻENIA, również obrzęki i choroby nerek – woda o niskiej zawartości sodu. Dlaczego? Ponieważ sód zatrzymuje wodę w organizmie. Czyli co? Czyli: Ustronianka Biała, Nałęczowianka, Jurajska, Kropla Beskidu, Dobrowianka,
  • OSTEOPOROZA – Rzecz jasna, wymaga uzupełnienia wapnem. Woda ze zwiększoną ilością wapnia (powyżej 150mg/l) Ważne, jednak aby zachowany był stosunek wapnia do magnezu 2:1. Piwniczanka będzie tu w sam raz.

PAMIETAJMY, ŻE ŻADNA WODA MINERALNA NIE ZASTĄPI ZDROWYCH ZBILANSOWANYCH POSIŁKÓW I DAJE WYŁĄCZNIE UZUPEŁNIENIE DIETY.

  • ZAPARCIA – Na poprawę perystaltyki jelit doskonale sprawdzają się siarczany. Jeśli będzie ich w wodzie mineralnej więcej niż 200mg/l, jest spora szansa na poprawę. Tylko wody lecznicze spełnią te kryteria, jednak należy ich używać w ścisłej konsultacji z lekarzem lub dietetykiem.

To jedynie kilka schorzeń, w których warto zwrócić uwagę na jakość wypijanej wody. Masz inne preferencje, (kobiety w ciąży, dzieci i niemowlęta, choroby żołądka) napisz do mnie zapytanie a chętnie podpowiem.

WODA KRANÓWKA – PIĆ CZY NIE PIĆ?

Zależy kto i zależy kiedy. Na pewno odradzam kobietom w ciąży i małym dzieciom (niemowlętom) ze względu na niestabilność mikroelementów zawartych w wodzie z kranu.

Zdrowi dorośli bez problemu mogą pić kranówkę a informacje o składzie wody cyklicznie są uzupełniane w informacjach dla miasta.

W Poznaniu znajdziesz te informacje na stronie AQUANETu.

Jeśli mam do wyboru wodę niskomineralizowaną, średniomineralizowaną a kranówkę, zdecydowanie na co dzień stosuję kranówkę. Wybór oczywisty – ekologia i ekonomia.

Ważne jest zróżnicowanie. Jeśli w domu na co dzień piję kranówkę, w podróż w upały zabieram wodę wysokomineralizowaną.

KRANÓWKA ZOSTAWIA OSAD W CZAJNIKU

No tak, to prawda. Większość osób z tego powodu rezygnuje z picia wody z kranu. Pamiętaj jednak, że ludzki organizm to nie czajnik. My potrzebujemy wapnia, który w czajniku osadza się w postaci kamienia. Sprzęty elektryczne nie potrafią przefiltrować wody i wybrać z niej tego co najlepsze.

To kolejny dowód na to, jak wspaniały i doskonale zaprojektowany jest ludzki organizm.

W kolejnym artykule zajmę się wodami smakowymi i gazowanymi. Napojami słodzonymi i nie tylko.

A tymczasem….

Napisz proszę w komentarzu jaką Ty pijesz wodę i dlaczego. 🙂

Jeśli komentarzy będzie min 10, najciekawszy nagrodzę książką motywacyjną 

Posts created 21

6 thoughts on “Pij wodę!!! Ale jaką wodę mam pić?

  1. Na codzień piję kranówkę filtrowaną, a na wyjazdach Żywca 🙂 obie ze względu na to że nie wyczuwam w nich żadnego posmaku… po prostu nie lubię wód mineralizowanych, bo mam po nich nieprzyjemny dla mnie posmak w ustach 😂

  2. Piję Staropolankę na przemian z Muszynianką.
    Jak dla mnie to dwie najsmaczniejsze wody .
    Tylko od tych dwóch nie mam takiego „dziwnego uczucia w gardle” ciężko to wytłumaczyć ale tak mam 🙂
    A i wypijam ok.5litrów wody przez 24h 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Related Posts

Begin typing your search term above and press enter to search. Press ESC to cancel.

Back To Top